close-buttoneco google-plusicon-chef-hat icon-facebookicon-freeze icon-global-nav icon-globe icon-info icon-keyhole icon-linkedinicon-package icon-pdf icon-person icon-pinteresticon-place icon-printicon-quote icon-searchicon-temp icon-timeicon-twittericon-weight
FlerKantineUdvider_Stor.jpg

Flere kantiner udvider med cafféer

Tendensen er klar; en voksende generation af 17-37 årige kræver ekstra gode kaffeoplevelser – hver gang! Blandt andet derfor skyder flere nye cafékoncepter og kaffebarer op i kantinerne. Vi har kigget nærmere på trenden om café-indtoget i kantinerne og fået en af landets største kantineudbydere, Eurest, til at sætte ord på deres succes, mens de med et friskt smil videregiver deres erfaringer.

DELIMARCHÉ HOS EUREST I AARHUS

Da vi besøger Eurest i Aarhus, er det køkkenchef Henning Jensen, der byder os indenfor og velkommen til. Her driver Eurest, ud over kantinebespisning til ca. 1500 daglige brugere, også cafékonceptet Delimarché.

De fleste i virksomheden er fra 20 til 40 år, og de er, ifølge køkkenchefen, villige til at betale ekstra for en god og espresso-baseret kvalitetskaffe med mælk, der signalerer café. For de har en øget kvalitetsbevidsthed, er vant til at gå ud, værdsætter ”den ægte café-stil” og har behov for et frirum i arbejdsdagen, som kantinen ikke giver på helt samme måde, fortæller Henning Jensen.

WIN-WIN FOR ALLE

Vores erfaring er, at cafédriften, som en del af kantineydelsen, på en ny måde løfter vores servicegrad, giver gladere brugere og en øget omsætning. Flere af vores kantinekunder giver endda udtryk for, at det at have Delimarché i hverdagen, er det bedste, der er sket inden for det sidste år. Så vi kan godt kalde det en succes, der går begge veje, fastslår Henning Jensen.

BARISTAKAFFE FRA 07.30 TIL 14.15

Hos Delimarché tilbydes der ”baristakaffe on demand”, dvs. frisklavede espressovarianter brygget på italiensk manér på en espresso-maskine, der også kan steame mælken på den rigtige måde.

Hånd-steamet mælk i kaffen et vigtigt must i vores Caffe Latte, Cortado og Cappuccinoer. For her er mælken ganske enkelt prikken over i’et, og det der løfter kvaliteten i hver eneste kop. Man kan godt sige, at mælken på den måde er med til at vise vores engagement, og er med til at imponere vores kunder, fortæller Henning Jensen.

MÆLKEN SKAL VÆRE ”LIGE I ØJET”

I Delimarché er der ansat 2 cafémedarbejdere – begge har en tjenerfaglig uddannelse, der er suppleret med et internt 3 dages -baristakursus afholdt at Eurest. Her har de fx lært, at perfekt steamet mælk er alfa og omega, når det handler om den exceptionelle og gode kaffeoplevelse.  I det daglige er det Steen Nielsen,
der er barista-ansvarlig, og det er ham, der er den glade bruger af 120 liter mælk om ugen.