close-buttoneco google-plusicon-chef-hat icon-facebookicon-freeze icon-global-nav icon-globe icon-info icon-keyhole icon-linkedinicon-package icon-pdf icon-person icon-pinteresticon-place icon-printicon-quote icon-searchicon-temp icon-timeicon-twittericon-weight
1980x825_ForskellenKanMaerkes_Stor.jpg

Forskellen kan mærkes

Et stort tillykke til Ø-mærket fra os alle. I 25 år har det røde Ø-mærke været et økologisk pejlemærke og statskontrolleret garant for produkternes troværdighed. 

Som verdens største producent af økologiske mejeriprodukter har vi i Arla en strategi om, at vi vil hjælpe økologien ind i foodservice – både gennem økologiske mejeriprodukter til en rimelig pris og gennem et sortiment, der opfylder de behov, som dagligdagen stiller. Se vores store økologiske sortiment her.
Nu markerer vi Ø-mærkets jubilæum med lancering af yderligere 9 økologiske produkter til det professionelle køkken. 

Nedenunder kan du læse, hvordan en række personer – fra andelshavere, grossister til slutbrugere – har oplevet udviklingen indenfor økologien.

Peter SivertsenPeter Sivertsen, Økologisk andelshaver, Mannerup Møllegård, Osted

”Jeg – ja, hele min familie – går helhjertet ind for økologi, så da vi i 1999 overtog gården som fjerde generation, lagde vi fra starten om til økologi. Det var et godt tidspunkt. Den økologiske mælk var for alvor begyndt at rykke, så vi satsede og byggede en stald til 130 økologiske køer. I dag har vi 155, der er det antal, som jeg selv kan passe i weekenden, når vores tre medarbejdere har fri. 

Jeg har altid oplevet, at ledelsen i Arla bakker os op i det økologiske projekt. Forbrugerne er meget interesserede i at vide, hvor deres fødevarer kommer fra, og vi vil også gerne vise vores produktion og vores natur frem. Vi har derfor ca. 100 rundvisninger for skoler om året og ca. 3.000 besøgende, der bare kigger forbi plus 4.000 gæster til ’Åbent landbrug’. Det har været 25 gode år – og det ser ud til at fortsætte!”

 

Lars NissenLars Nissen, Mejerichef, Tistrup Mejeri

”Vi eksperimenterede med fremstilling af økologiske oste i bittesmå ostekar allerede i begyndelsen af 90’erne, men det var den økologiske Riberhus®, der omkring ’96 for alvor satte gang i tingene. Og den økologiske Riberhus® fremstilles stadig efter de gamle håndværkstraditioner, hvor den syrnede økologiske mælk fra egnens køer bliver til ostekorn, som i hånden formes til oste i osteklæde. Her på Tistrup Mejeri får vi lov til at udleve drømmen om at skabe de perfekte oste. Og den økologiske mælk er målbar anderledes. De økologiske oste modner op mod en tredjedel hurtigere end konventionelle oste. Den økologiske Riberhus® er også mere gul og en anelse mere syrlig – så forskellen kan både ses og smages.”


Søren BerthelsenSøren Bertelsen, Salgsdirektør, Dansk Cater

Vi handler meget med den offentlige sektor, og her var ønskerne i økologiens barndom ikke særlig realistiske. Var der EU-udbud, skulle vi gi’ pris på alle varer som både konventionelle og økologiske. I dag taler indkøberne sammen med køkkenpersonalet, så udbud handler om dét, der reelt efterspørges. Med 2020-målene om 60% økologi i offentlige køkkener, sker der virkelig noget, så for os handler det om at sikre, at der er tilstrækkeligt med økologiske varer. Det gør vi ved at lave 3-parts kontrakter, hvor vores kunder stiller med forventet forbrug, som vi går til vores landmænd og leverandører med, så de kan planlægge deres produktion, og vi kan garantere levering til kunden. Vi er grossist for mange offentlige køkkener, så økologi fylder derfor mere og mere hos os, og når økologi-målene er opfyldt i 2020, tror jeg, at vi kommer til at tale om CO2, klimamål og bæredygtighed som et naturligt supplement til økologien.”

 

Vivi KjærsgaardVivi Kjærsgaard, Produktchef, Hørkram, Foodservice

”Det Økologiske Spisemærke har betydet, at det ikke er enten eller – delvis økologi er også godt, så mange flere kan være med. Og nu er økologiske producenter ikke længere kun små, idealistiske nichevirksomheder – fødevareproducenterne har set mulighederne, så mængderne stiger, priserne falder og vi begynder at se økologiske discountvarer. I takt med lavere priser vil der nok blive skruet op for historiefortællingen på de dyrere varer, så vi får dagligdags-økologi og weekend-økologi. Det kommer nok til at handle bredere – om bæredyg-tighed – men økologien har den fordel, at den kan gøres op i procenter. Det er nemt at forholde sig til.”

 

Mads BjerregaardMads Bjerregaard, National salgschef, Catering Engros

”For 6-7 år siden så vi til fra sidelinjen. For 4 år siden blev det et ’must win battle’, og det blev skrevet ind i strategiplanen, at vi i 2016 ville være bedst på økologisk sortiment til kantinesektoren. Så det går stærkt nu. Respekten for dét, vi putter i munden er blevet en del af medarbejderplejen, som Det Økologiske Spisemærke nu også gør synligt for offentligheden. Vi har uddannet vores konsulenter, så de kan rådgive vores kunder. Vi sørger for kundernes økologiske regnskab og har lavet en økologisk varekurv på vores hjemmeside, hvor 200 af de mest anvendte produkter tilbydes til stort set nettopris. I dag leverer vi vist ikke en ordre, som ikke indeholder økologiske mejeriprodukter – de koster jo også næsten det samme som konventionelle. Fremtiden? Jeg tror, det kommer til at handle endnu mere om bæredygtighed og dyrevelfærd – at produktet har haft det godt hele vejen til tallerknen.”

 

Jacob OlsenJakob Olsen, Senior Strategic Purchaser, ISS Facility Services

”Det har taget tid, for vi leverer jo den kantinemodel, som kunderne efterspørger. Og det er først nu, vi oplever, at økologi for alvor står på ønskesedlen – måske fordi der er fokus på betydningen af et sundt og godt måltid for medarbejdernes arbejdsindsats og for virksomhedens profil. Vi står for driften af 170 kantiner landet over, og på et år har vi hævet vores samlede økologiandel med 10%, så økologien nu udgør 25%. Det skyldes bl.a. 18 jyske kantiner, som vi driver for Forsvaret, der alle har mindst 40% økologi. Men det er også resultatet af, at vi har indgået en aftale med en enkelt økologisk landmand om leverancer af gulerødder, kartofler og løg til alle 170 køkkener, og den slags aftaler vil vi sikkert få flere af. Fremover handler det nok om at kunne levere en samlet kantinepakke, der bygger på bæredygtighed, sundhed – og økologi.”

 

Mona JensenMona Carøe Jensen, Cheføkonoma, Regionshospitalet Randers

”Her på hospitalet har man tænkt økologisk i mere end 20 år. Da jeg kom til som cheføkonoma i 2009, var økologiprocenten 28, men nu er vi Danmarks mest økologiske hospital med 81% og sølvmærke, og vi vil ha’ guld – uden at det kommer til at koste ekstra. Dengang i 2009 var svingende leverancer et problem, men ved at give vores leverandører indsigt i vores menuplaner, har de tilpasset produktionen, så vi altid får det, vi skal bruge. Alle medarbejdere har været med i et Lean-projekt, hvor vi har fundet mange penge – både i timer og råvarer. Der blev råd til en medarbejder, der kun sylter, laver marme-lader, mayonnaise og pesto. Så vi laver næsten alt selv fra bunden – vores slagtere får hele økologiske dyr, og vi har to bagere. I kantinerne har vi sparet meget ved at vende buffeterne –først grønt og kød til sidst. Og vi får ros – både patienter og personale sætter pris på vores mad og holdning.”