close-buttoneco google-plusicon-chef-hat icon-facebookicon-freeze icon-global-nav icon-globe icon-info icon-keyhole icon-linkedinicon-package icon-pdf icon-person icon-pinteresticon-place icon-printicon-quote icon-searchicon-temp icon-timeicon-twittericon-weight
1980x825Hvidt er det nye sort.jpg

Hvidt er det nye sort

Sådan svarede Liselotte Kira Gregers Andersen, Vinder af Kantineprisen 2014, da vi fortalte hende, at Store Smagedag 2015 har mejeriprodukter på menuen. Liselotte er ambassadør for foreningen Store Smagedag, og Arla Foodservice er temasponsor 2015. Allerede i februar starter rækken af arrangementer, der frem til oktober tilbyder dig masser af ny inspiration til dit sundhedsbevidste køkken – og til konkurrencerne, hvor vi ser frem til at nyde dit forslag på smagen af det gode.

Store Smagedag er en stor dag for kantiner, storkøkkener og fagskoler. Tusindvis af køkkenprofessionelle lægger sjæl og kræfter i at gøre dagen til en dag, hvor mad med smag og kvalitet ikke bare er dagens ret. Det er en event, en oplevelse, en udfordring og en øjenåbner for deres gæster og en anledning til faglig udvikling og samarbejde. Vi vil gerne gøre vores til, at årets tema kan give dig ny inspiration – ikke kun til Store Smagedag, men til daglig. For Liselotte har ret – mejeriprodukter er det nye sort.

”Det er store smagedag hver dag”
På buffeten i kantinen hos revisionsfirmaet BDO i Aarhus, der drives af Cheval Blanc, står en lille statuette mellem store fade, små skåle og finurlige anretninger, der kan udfordre serveringerne på byens gourmetrestauranter – det er den lille figur beviset for. Statuetten fik Liselotte Kira Gregers Andersen som vinder af Kantineprisen 2014, og juryens begrundelse for valget bekræfter, at vi her står over for en virkelig ildsjæl, der brænder for sit fag. Her laves alt fra bunden – under forhold, som får køkkenet i en ubåd til at ligne et storkøkken, og måske er det derfor, de kun er to i køkkenet.                      

Liselotte har været Store Smagedags ambassadør i flere år, og dagen fejres hvert år med nytænkning og specialiteter, og de godt hundrede medarbejdere hos BDO bidrager gerne med både råvarer, pynt og begejstring.

”Jeg har rigtig meget ud af at være ambassadør. Det har givet mig et godt netværk, og der er meget at hente på de workshops, der arrangeres. Og det handler jo ikke kun om dén dag – det er Store Smagedag hver dag,” siger Liselotte. ”Jeg glæder mig virkelig til, at det er mejeriprodukter, der er på programmet næste år. Jeg mener oprigtigt, at ’hvidt er det nye sort’, for der er så mange muligheder med både skyr, hytteost og med fløde i de rette mængder.”

At hun har ret, er Liselottes opskrift på hytteost rørt med strandkarse, røget kylling og hybenkompot vist et meget godt eksempel på.