close-buttoneco google-plusicon-chef-hat icon-facebookicon-freeze icon-global-nav icon-globe icon-info icon-keyhole icon-linkedinicon-package icon-pdf icon-person icon-pinteresticon-place icon-printicon-quote icon-searchicon-temp icon-timeicon-twittericon-weight
1980x825_LaerAfEliten.jpg

Lær af eliten

Arla har indledt et samarbejde med Team Danmark om sportsernæring. Målet er medaljer i Rio, sejr på hjemmebane og sunde alternativer i sportshallens café. Mejeriprodukter anses for at være vigtige i bl.a. tiden efter træning – både for elitesportsudøveren og for motionisten.

De myldrer frem i fitnesscentre, i sportshaller og ved idrætsanlæg – kølere, impulskølere og automater med skyr, drikkeyoghurter, kakaomælk og andet godt fra Arla on-the-go konceptet.

For det er godt at indtage de rigtige mejeriprodukter i forbindelse med sport og motion. I eliten taler man om sunde
restitutionsmåltider, og Team Danmark har udviklet udførlige vejledninger til, hvad og hvor meget en idrætsudøver har brug for efter træning – og mejeriprodukter optræder hyppigt på listen.

”Derfor inviterede vi for et års tid siden Arla til en snak, hvor vi fortalte om den viden og de erfaringer, vi har i forhold til sportsernæring,” fortæller kommerciel direktør Kim Kristoffersen fra Sport One Danmark, der er et selskab ejet af Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Olympiske Komité og Team Danmark. Han fortsætter:

”En række af de kostråd Team Danmark giver eliteatleterne, kan ligeledes være relevante for de 1.9 mio. medlemmer i Danmarks 1.000 idrætsklubber. Men det nytter jo ikke at anbefale særlige produkter efter træning, hvis ikke de er tilgængelige på stedet. Derfor havde vi det nye Arla on-the-go koncept i tankerne.”

Det rigtige sortiment
For Henrik Linderberg, kategoridirektør i Arla Foodservice, er perspektiverne i henvendelsen fra Team Danmark meget store. ”Vi har jo netop uddannet konsulenter, der skal være med til at sammensætte sortimentet specielt til det enkelte sted, hvor kølere og automater bliver sat op. Vi målretter indholdet til, om vi befinder os i en sportshal eller fitnesscenter, på et gymnasium eller i en virksomhedskantine. Med den viden, som Team Danmark forsyner os med, kan vi nu tilbyde både små og store steder et unikt, salgbart sortiment, der giver mening og god profil.”

Foruden Team Danmark har også Halinspektørforeningen meldt sig som partner - HI er en organisation for ledende medarbejdere i Idræts-, Kultur- Fritidssektoren. Begge organisationer ser samarbejdet som en mulighed for at løfte hallernes sundheds- og kvalitetsprofil på mad og drikkefronten.  

Både Kim Kristoffersen og Henrik Linderberg forventer, at samarbejdet også vil føre til nye produkter, der er målrettet ønsker og behov i den sportsernæring, som Team Danmark anser blandt forudsætninger for succes i Rio.