close-buttoneco google-plusicon-chef-hat icon-facebookicon-freeze icon-global-nav icon-globe icon-info icon-keyhole icon-linkedinicon-package icon-pdf icon-person icon-pinteresticon-place icon-printicon-quote icon-searchicon-temp icon-timeicon-twittericon-weight
Vinder_af_storesmagedagsprisen_stor.jpg

VINDER AF STORE SMAGEDAGSPRISEN 2015: SMAGEN AF DET GODE I P-KÆLDEREN

Årets vinder sætter alle sanserne i spil – også til daglig. Derfor er det ofte ingredienser fra køkkenchefens tur til stranden eller i skoven, de aarhusianske revisorer præsenteres for på buffeten. For med et frokostbudget på 19 kr. pr. person, skal der tænkes utraditionelt, når hver enkelt servering skal være stopfyldt med smag. Og det skal den! Og smagen forstærkes, når oplevelserne ved buffeten aldrig bliver en vane.

Køerne står i båse i stalden og revisorer sidder til bords i båse i den nymalede P-kælder – i hvert fald for en enkelt dag. For Liselotte Kira Gregers Andersen, køkkenchef hos BDO i Aarhus, gik målrettet efter, at Store Smagedag skulle være noget helt specielt for kantinens gæster, som ellers også til daglig er vant til usædvanlige indslag på buffeten. Så der blev vist Morten Korch på bagvæggen. Der var masser af halmballer, mælkejunger og rekvisitter fra landmandslivet, og der var dækket flot op ved langborde med rødternede duge i båsene. For frokostbuffeten var på Store Smagedag udskiftet med ’Bondens madpakke’ anno 2015.

Madpakken var en sanseoplevelse serveret i bl.a. brune poser med brød og hjemmekærnet smør med tangsalt, gastronomisk engangsservice med tuber med ’røget markrelguf’ lavet på mayo af blended hytteost, plastkugler fyldt med fynsk landskinke, hjemmelavet friskost og hybenmayo af blade fra sommerturen ved stranden og meget, meget mere, der understøttede smagen af det gode.

Drømmen om mad

Liselotte insisterer på at dele æren med sin medarbejder i køkkenet, Julie Karoline Brogaard. Sammen står de to for de daglige nytænkende serveringer, der frembringes i et køkken af en mikroskopisk størrelse. Men idéerne kommer fra Liselottes store passion for at lave mad på nye måder.

”Jeg drømmer om mad. Jeg finder både inspiration og råvarer, når jeg går en tur lands stranden eller i skoven. Og når skyr, fløde og hytteost er tema i årets konkurrence, får det mig til at tænke videre. Så vi har fået fat i bl.a. osteløbe og har lavet vores egne mejeriprodukter – både yoghurt, friskost, mozzarella og smør,” fortæller årets vinder, der kalder Arlas smagsseminarer før Store Smagedag som en øjenåbner for nye muligheder med produkterne.

En svær opgave

Juryen kom på en svær opgave, for fantasien, madglæden og indsatsen for den gode smag på dagen var meget stor blandt de hundredvis af deltagende kantiner. Men da Liselotte og Julie udmærkede sig på alle dystens kriterier, var der enighed om, at BDO kantinen var den rette vinder. Arla Foodservice og Store Smagedags sekretariatet sender en stor tak for det enorme engagement til alle deltagerne.